مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس مطرح کرد :

افزایش بی رویه مصرف بنزین عامل ناترازی تولید و مصرف



مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت:« افزایش بی رویه مصرف بنزین در کشور ناترازی بین تولید و مصرف را به دنبال  داشته است».

      
به گزارش صبح ساحل، صعود فزاینده مصارف گازوییل و بنزین و  ناترازی تولید و مصرف سوخت درکشور ماهاست از سوی مسوولان  مطرح شده  به طوریکه  پای روسیه به این موضوع کشیده شده است. طبق گزارشی که اخیراً رویترز به نقل از سه منبع آگاه منتشر کرده، مسکو صادرات سوخت را به ایران از طریق راه آهن آغاز کرده و طی دو ماه فوریه و مارس (بهمن و اسفند ۱۴۰۱) ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل به ایران رسانده است. رقمی که معادل ۴۰ میلیون و ۵۳۰ هزار لیتر می شود. همچنین گفته شده است   دولت در بودجه امسال یک میلیارد دلار را برای واردات بنزین و نفت گاز پیشبینی کند.
هاشم نامور در نشست خبری ،  در پاسخ به  سوال  خبرنگار  صبح ساحل دریاره عقب ماندگی تولید از مصرف بنزین و راهکار عبور از این  ناترازی بیان داشت که  دو دلیل اصلی در ناترازی بنزین وجود دارد، یکی ناشی از سیاستهای قیمتی ( یارانه )و دیگری ناشی از سیاستهای غیر قیمتی است.
وی با بیان اینکه  این پالایشگاه حدود ۲۰ درصد از بنزین و  ۳۴ درصد نفت گاز کشور  را تولید می کند افزود: تولید بنزین در این پالایشگاه به طور مستمر و بدون توقف  بوده است به طوریکه ظرفیت پالایشگاه از ۲۳۰ به ۳۵۰ هزار بشکه در روز  رساندیم و در آینده نزدیک افزایش تولید  روزانه ۵۰۰ هزار لیتر  بنزین  و ۸ میلیون لیتر نفت و گاز   با  کیفیت یورو ۵ را خواهیم داشت.  وی ادامه داد: پالایشگاه نفت بندرعباس هم اکنون به طور میانگین روزانه بیش از ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام را پالایش کرده و ۱۹ درصد از سبد سوخت کشور را پس از پالایشگاههای آبادان و اصفهان تأمین می کند.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت  بندرعباس علت اصلی ناترازی تولید و مصرف را   بنزین بی رویه  در کشور دانست وگفت:  اگر تولید بیش از مصرف باشد باید  تولیدات صادر شود که منجر به ارزآوری به کشور می گردد اما  وقتی مصرف از تولید سبقت می گیرد باعث می شود صادرات این فرآورده کاهش پیدا کند و بحث ارزآوری نیز متأثر از این باشد. نامور با  تاکید بر اینکه باید مسوولان امر در این خصوص چاره اندیشی کنند عنوان کرد: عوامل متعددی مانند مصرف بالای خودروها و افزایش تولید خودرو در سال در صعود  مصرف سوخت تاثیرگذار است، ازسوی دیگر، شمار خودروهای فرسوده   و بی کیفیت در ایران  بالاست.وی ادامه داد که  واردات خودروهای هیبریدی و با مصرف سوخت پایین همچنین  بالا بردن کیفیت خودروهای تولیدی ایران منجر به کاهش مصرف سوخت می شود.به گفته نامور، علاوه بر این موارد، تورم سرکش و کاهش شدید قدرت خرید رانندگان ایرانی از موانع مهم نوسازی خودروهای فرسوده  و همچنین کمبود حمل و نقل عمومی در کشور بوده است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت  بندرعباس از  رسانه ها خواست درباره فرآیند تولید بنزین  این فرآورده استراتژیک به مردم اطلاع رسانی کنند که با سختی تولید می شود و اینکه الان ما در چه وضعیتی قرار داریم.

منتشر شده: 1
m
۴ خرداد ۱۴۰۲
افزایش روز افزون جمعیت خودروها بدون انکه خودروهای قدیمی اسقاط شوند، و همینطور ترافیکهای سنگین در خیابانهایی که گنجایش اینهمه خودرو ندارند، و شهرسازی جاده های غیراصولی، و گسترش سطحی شهرها و افزایش سفره
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها